ПОРАДИ БАТЬКАМ
Як оцінювати шкільні успіхи своїх дітей
Батькам необхідно зменшувати емоційність дітей з приводу невдач, допомагати їм переборювати ситуації, які пов'язані зі шкільними оцінками. Похвала необхідна, але треба вказати на помилки, недоліки, неточності.
Як ставитись до шкільних оцінок у сім'ї? Як зробити так, щоб ставлення позитивно впливало на дитину, а не пригнічувало її?
Правило 1. Заспокойтесь. Сконцентруйте свою увагу на диханні: один, два, ... десять. Відчуйте спокій, рівновагу. Згадайте про свої колишні шкільні невдачі. «Постійте в черевиках» своєї дитини. А ось тепер можна або починати розмову, або просто вислухати дитину чи допомогти їй розібратись у складній теоремі. Пам'ятайте, що спілкуватися з люттю, роздратуванням — все одно, що включити в автомобілі «газ» і натиснути на гальма.
Правило 2. Не поспішайте. Старий, вічний педагогічний гріх. Ми очікуємо від дитини все і зараз. Ми вимагаємо негайних успіхів, іноді не отримуємо їх, але при цьому не уявляємо, як нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина вчилася сьогодні добре, ми примушуємо її — вона вчиться, але поступово починає ненавидіти навчання, школу, а може і тих, хто її зміщує вчитися.
Правило 3. Безумовна любов. Ви любите свою дитину, незважаючи на її успіхи у школі. Вона відчуває вашу любов і це допомагає їй бути впевненою в собі і подолати невдачі. А як же ставитися до невдач?
Правило 4. Не бийте лежачого. Двійка, а для когось і четвірка — достатні покарання, тому недоцільно двічі карати за одні і ті ж помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а допомоги і розуміння.
Правило 5. Щоб позбутися недоліків дитини, намагайтеся вибрати один найважливіший, і говоріть тільки про нього.
Правило 6. Вибирайте найголовніше, порадьтесь із дитиною, почніть з ліквідації тих шкільних труднощів, котрі най значущіші для неї самої. Але якщо вас обох турбує, наприклад, швидкість читання, не вимагайте одночасно і виразності, і переказу.
Правило 7 — головне. Хваліть виконавця, критикуйте виконання. Дитина схильна будь-яку оцінку сприймати глобально,
вважати, що оцінюють всю її особистість. Ви у змозі допомогти відокремити оцінку її особистості від оцінки ЇЇ роботи.
Правило 8 — найважче. Оцінка повинна порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її власними вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та чиїмись невдачами.
Правило 9. Не скупіться на похвалу; будуючи стосунки з власною дитиною, не орієнтуйтеся тільки на шкільні оцінки. Нема такого двієчника, котрого нема за що похвалити.
Правило 10. Виділіть у морі помилок острівець успіху, на якому зможе триматися, укорінюватися дитяча віра в себе і в успіх своїх зусиль. Оцінювати дитячу працю потрібно досить індивідуально, тактовно, саме при такій оцінці в дитини нема ні ілюзії повного успіху, ні відчуття повної невдачі.
Правило 11. Ставте перед дитиною найбільш конкретні та реальні цілі, і вона спробує їх досягти. Не спокушайте дитину цілями, яких неможливо досягти.
Правило 12. Не рвіть останню нитку. Досить часто дорослі вимагають, щоб для того, щоб займатися улюбленою справою (хобі), дитина повинна виправити свою успішність у навчанні. Інколи така заборона має стимулюючий характер і справді спонукає дитину до навчання. Але переважно тоді, коли справи з навчанням ще не дуже запущені і до нього ще є інтерес. Якщо ж його вже нема, а в дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати, бо це та ниточка, за яку можна притягнути дитину до активного навчання.
Для того, щоб усі правила виявились ефективними, необхідно їх об'єднати: дитина повинна бути не об'єктом, а співучасником власної оцінки, її слід навчити самостійно оцінювати свої досягнення. Уміння себе оцінювати є необхідним компонентом уміння вчитися — головного засобу подолання труднощів у навчанні.